2023

Práca so zbierkami SNG ponúka veľa príležitostí na medziodborovú spoluprácu. S pomocou kolegu Mareka Gilányiho nám vystavené strieborné zrkadlo odkrylo históriu svojho pôvodu. Vďaka stále prebiehajúcemu výskumu s kolegyňou Janou Lukovou zisťujeme viac o jeho pôvodnej majiteľke a okolnostiach jeho nadobudnutia do zbierok SNG.
2022

Od novembra 2021 bol v átriu SNG výtvarník Marcel Mališ maľovať autorskú repliku strateného diela - svoj nový obraz s pozmeneným názvom VďakyZdanie československého ľudu. Ako verne k úlohe pristúpil, bolo na jeho rozhodnutí. Pre maliara bola galéria „pracovňou" a obraz tak pribúdal pred zrakmi verejnosti. Maliarska akcia sa stala východiskom pre nový experimentálny žáner - umenovednú výpravu, ktorá zrkadlí naše premýšľanie o postavení národnej galérie ako vzdelávacej inštitúcie dnes. Je to miesto kladenia otázok a hľadania odpovedí.

Vďaka ucelenej monografickej expozícii Júliusa Kollera spoznáte osobu a dielo jedného z našich najznámejších konceptuálnych umelcov, ktorých meno dlhodobo rezonuje aj v zahraničí. Expozícia vznikla presťahovaním súkromnej zbierky Kollerových diel z Antimúzea J.K., ktoré doteraz sídlilo na Zámočníckej ulici v Bratislave, do priestorov Slovenskej národnej galérie.

Ešte predtým, než otvoríme nový areál Slovenskej národnej galérie, sme sa rozhodli nahliadnuť do spomienok Premostenia – asi najvýraznejšej a najdiskutovanejšej časti galerijného komplexu. Digitálna inštalácia Heterotopia dáva priestor samotnému Premosteniu povedať, ako vidí seba a svet. To, čo o sebe počulo, ako ho formovala predstava architekta, dejiny a aura miesta, na ktorom sa nachádza. Všetko, čo sa do Premostenia zapísalo, sa zjaví aj človeku, ktorý sa naň pozrie alebo ním prejde.

Interaktívna inštalácia venovaná všetkým, ktorí sa chcú zoznámiť s históriou umenia a nemali sa doteraz koho spýtať! Konečne je tu možnosť zoznámiť sa serióznym spôsobom s vývojom výtvarného umenia a spoznať vybrané osobnosti a diela!

Knižnica Kornela a Nade Földváriovcov je jeden z tých nezvy- čajných projektov národnej galérie, ktorým prekračujeme, či skôr rozširujeme obvyklé hranice galerijného sveta. Azda aj preto, že jeho iniciátorom bol spisovateľ a režisér Peter Krištúfek, s ktorým sme ho začali pripravovať.

V rámci výstavného cyklu Vo výklade nadväzujeme na tému bratislavského podhradia prezentáciou architektonického modelu, zobrazujúceho stavebné vízie pre danú lokalitu od popredného slovenského architekta neskorej moderny Ivana Matušíka. Do zbierok Slovenskej národnej galérie ho ako súčasť väčšieho súboru 15 modelov daroval samotný architekt.

O živote výnimočného umelca a „osamelého pútnika“ Ladislava Mednyánszkeho (1852 – 1919) máme (nielen) vďaka jeho rozsiahlym zachovaným denníkom pomerne dobrú predstavu. Otázka jeho súkromia nebola zatiaľ dôsledne spracovaná, ale vieme, že ho priťahovali muži. Dokonca je niekedy známa aj identita viacerých jeho partnerov a okolnosti ich vzťahov.

V časoch, keď ešte SNG stíhala aktualitu a občas i riskovala kúpou diplomovej práce sľubného študenta, vznikla performancia Man on the River (2011) Tomáša Šoltysa (1985). Obraz muža, samotného umelca, ktorý ako Kristus kráčal, „plynul“ na vlnách Dunaja, mal povahu endurance – náročného, život investujúceho výkonu, pričom ho zaznamenalo nielen umelecké publikum, ale pochopiteľne i bezpečnostné zložky mesta.

Projekt Sedem slobodných úvah o umení, kolektívne dielo kurátorov SNG, reaguje na rozmach online kultúry počas karanténnych opatrení pre pandémiu covid-19. Digitálna stopa SNG bola pomerne markantná už aj pred ňou, rozšírenie online ponuky v nových podmienkach bolo pre nás teda prirodzené.