2022

V časoch, keď ešte SNG stíhala aktualitu a občas i riskovala kúpou diplomovej práce sľubného študenta, vznikla performancia Man on the River (2011) Tomáša Šoltysa (1985). Obraz muža, samotného umelca, ktorý ako Kristus kráčal, „plynul“ na vlnách Dunaja, mal povahu endurance – náročného, život investujúceho výkonu, pričom ho zaznamenalo nielen umelecké publikum, ale pochopiteľne i bezpečnostné zložky mesta.

Projekt Sedem slobodných úvah o umení, kolektívne dielo kurátorov SNG, reaguje na rozmach online kultúry počas karanténnych opatrení pre pandémiu covid-19. Digitálna stopa SNG bola pomerne markantná už aj pred ňou, rozšírenie online ponuky v nových podmienkach bolo pre nás teda prirodzené.

Od novembra tohto roku bude v átriu SNG výtvarník Marcel Mališ maľovať autorskú repliku strateného diela - svoj nový obraz s pozmeneným názvom VďakyZdanie československého ľudu. Ako verne k úlohe pristúpi, bude na jeho rozhodnutí. Pre maliara bude galéria „pracovňou" a obraz tak bude pribúdať pred zrakmi verejnosti. Maliarska akcia sa stane východiskom pre nový experimentálny žáner - umenovednú výpravu, ktorá zrkadlí naše premýšľanie o postavení národnej galérie ako vzdelávacej inštitúcie dnes. Je to miesto kladenia otázok a hľadania odpovedí.

Živé umenie, mediálne neobyčajne pestré, je dnes múzejne neuchopiteľnejšie ako kedykoľvek predtým. O to viac si ceníme veľkorysý finančný dar Tatra banky, ktorá nám už druhý rok umožňuje zachytávať jeho stopu. Chytať motýľa. Výstava prezentuje najnovšie prírastky do zbierok SNG autorov a autorky strednej generácie slovenského súčasného umenia. Erik Binder, Marko Blažo, Marek Kvetan, Denisa Lehocká a Milan Tittel spolu ponúkajú rozmanitú, ale súrodú zmes rozličných prístupov, médií a tém v súčasnom umení.

Máš umelecké črevo? je medzinárodná platforma venujúca sa edukácii v oblasti umenia, ktorá každý rok organizuje umeleckú súťaž pre tímy žiakov/žiačok stredných škôl a gymnázií. Výstava predstavuje najlepšie slovenské projekty tohto ročníka súťaže na tému Sloboda voľby.

Zóna je edukačným priestorom pre návštevníkov a návštevníčky všetkých vekových kategórií, ktorí radi objavujú, experimentujú a chcú sa dozvedieť viac o zaujímavých témach z výtvarného umenia. Spájame tu interakciu, nové poznatky, zábavu a oddych s originálmi diel výtvarného umenia, ktoré inštaláciami komentujeme a vysvetľujeme.

Portrét rómskej matky Jitky Pištovej s dieťaťom je zrejme najznámejšou fotografiou zo súboru rómskych portrétov od slovenského fotografa Šymona Klimana. Pôvodný názov projektu bol Cigáni na pekno / Gypsies Made Nice , neskôr začal byť súbor uvádzaný pod súčasným názvom Krásni ľudia / Beautiful People . Do zbierok SNG sa výber portrétov zo súboru dostal v roku 2016 v rámci nákupu diel súčasných fotografov.

V rámci výstavného cyklu Vo výklade prezentujeme ďalší príspevok Petra Bartoša (1938) v spolupráci s Ľudmilou Rampákovou k téme histórie a aktuálnej premeny bratislavského podhradia. Starobylé územie mesta, ktoré tvorí jeho panorámu a skrýva mnohé geologické aj kultúrne poklady, sa stalo už pred niekoľkými rokmi epicentrom autorovej tvorby. Skúma ho, študuje, diskutuje o ňom s viacerými odborníkmi, pozoruje jeho postupnú devastáciu v mene nových plánov mestskej výstavby.
2021

Pri pohľade na sochu súčasného umelca Martina Piačeka (1972)
26. október 1921, zničenie pamätníka Márie Terézie v Bratislave
(2007 - 2019) vystavenú v okne Esterházyho paláca je podstatné si uvedomiť, že sa práve nachádzame iba pár metrov od miesta, kde bol v máji roku 1897 slávnostne odhalený pamätník Márie Terézie, ktorý sa tu vynímal až do jeho vandalského zničenia legionármi počas prvej republiky.

Samostatná výstava Erika Bindera (1974) nadväzuje na projekty umelcov a umelkýň strednej generácie pre SNG. Robustnosť jeho oeuvre a zároveň ľahkosť jeho tvorivého prístupu nám dovoľujú predstaviť ho ako tvorcu vo svojom prostredí, v labyrinte vlastného života, v ktorom sa snaží zorientovať. Svoj umelecký program už dávnejšie vybudoval na inverzii kreatívnej práce. Binderov program je mnohovrstevnatý a obsahuje prácu so všetkými médiami od maľby, grafiky, autonómnej aj denníkovej kresby, inštalácie a objektov až po video a intermediálne performancie.