Preskočiť navigáciu Preskočiť na podmenu
SNG

Diár SNG 2018

Ľutujeme, ale tovar je vypredaný

Keďže rok 2018 je rokom s potenciálom pripomínania "osmičkových" udalostí, aj my sme sa vyladili na výročnú tému. Z troch, pre vývoj našej krajiny historicky určujúcich udalostí, sme si vybrali tú, ktorá snáď najvýraznejšie formovala podobu nášho súšasného umenia. 

Pre oblasť kultúry i výtvarného umenia znamenal, v svojom dôsledku nazývanom normalizácia, koniec rozletu, isté vyprázdnenie a  zdekoratívnenie. Hoci vieme, že príbeh nášho umenia po roku 1968 nie je čiernobiely a stojí len veľmi neisto na polarizácii: oficiálny "služobný" a "disidenstký"..., predsa sa výtvarná scéna určitým spoôsobom rozštiepila. Dnes práve tá "podprahová", v minulosti neoficiálna scéna - doma i na "bývalom Západe" - najviac rezonuje. Morálne i komerčne.

Kým nás znovu začne zaujímať naše - nateraz vytesnené - "oficiálne" socialistické dedičstvo, res. strategické prieniky oboch svetov, nesme sa v roku 2018 pokojne na vlne konečne populárneho slovenského konceptualizmu s vedomím, že jeho predstavitelia to v minulosti (po roku 1970) nemali jednoduché.

Kolekcia diel, ilustrujúca tohotoročný diár, predstavuje, okrem heroickej ikonickej snímky Ladislava Bielika z 21. sugusta 1968, skôr komornejšie konceptuálnejšie práce s tichším, hoci jasným odkazom: na potrebu "inej" pomoci (Meliš), na sČERVeneného Československa a fsšizmus a komuniznus (Koller), na čudesné armádne pokrytie, na devalváciu "pravdy" a rozdelený svet (Ďurček)...

Grafický koncept: Pavlína Morháčová
Úvodný text: Petra Hanáková
Výber diel: Petra Hanáková, Katarína Bajcurová, Lucia Gregorová Stach
Vydalo: Papelote v spolupráci so Slovenskou národnou galériou, 2017

 
 

Kontakt Facebook Youtube Mapa stránky
Vyhlásenie o prístupnosti Správca obsahu Technický prevádzkovateľ
Slovenská národná galéria © 2019  
Powered by Cyclone3 of Comsultia
Newsletter
Hľadaj v SNG
Hľadali ste