English Vyhľadávanie
Preskočiť navigáciu Preskočiť na podmenu
SNG

Roman Ondak: Time Capsule / Časová kapsula

17. decembra 2020 — 1. augusta 2021
Schaubmarov Mlyn v Pezinku, Pezinok-Cajla

Time Capsule / Časová kapsula z roku 2011 doplnila v Slovenskej národnej galérii kolekciu diel dnes už svetoznámeho umelca Romana Ondaka o monumentálnu inštaláciu. Nová akvizícia zásadným spôsobom rozširuje zbierky konceptuálneho umenia a inštalácie od 60. rokov 20. storočia v SNG a pridáva sa k už skôr nadobudnutým autorovým dielam - Hlad (1996), Anonymná izba (1996), Sýty stôl (1997), Retrospektíva (2005).

Hoci s Time Capsule počítame v koncepcii budúcich stálych expozícií v novej budove SNG v Bratislave, pre jej aktuálnosť a inšpiratívnosť ju ešte predtým prezentujeme v priestoroch Schaubmarovho mlyna v Pezinku. Pozrieť a zažiť si ju môžete zadarmo od 17. decembra 2020 do júna 2021.

Ondak vytvoril inštaláciu Time Capsule spolu s performanciou a videom Stampede (Davová panika) na výstavu v Modern Art Oxford. Vznik kapsuly z roku 2011 inšpirovala skutočná udalosť v bani na ťažbu medi a zlata Mina San José v Čile. Výbuch plynov zapríčinil 5. augusta 2010 zasypanie špirálovej šachty viac ako storočnej bane. Pred zrútením skalných stien nestihla uniknúť jedna z dvoch skupín baníkov, uväznená v malom kryte v hĺbke 700 metrov. Boj o životy 33 baníkov, odkázaných na tvrdú disciplínu, sledovali počas 69 dní milióny ľudí na celom svete. Až ôsmy skúšobný vrt 22. augusta 2010 konečne dosiahol hĺbku blízko krytu. Baníci pripevnili na vrták lístok s dnes už slávnym nápisom „Estamos bien en el refugio los 33" (Sme v poriadku v kryte, všetci 33). Neskôr sa ich preprava na zemský povrch podarila práve vďaka záchrannej kapsule. Hraničný zážitok zmenil každého z tridsiatich troch mužov iným spôsobom.

„Reagoval som na skutočný príbeh banského nešťastia. Fascinoval ma priebeh záchrany, v ktorom sa spojili významné svetové vedecké a technické osobnosti, silové zložky čilského štátu aj americká NASA. Spolu vyvinuli spôsob ako baníkov dostať zo zavalenej bane zdravých. Vnímal som aj politický kontext celej udalosti a uvedomil som si napríklad aj to, že týchto 33 ľudských životov sa podarilo zachrániť práve vďaka záujmu médií, ktorý čilská vláda využila na svoju propagáciu. Sledovanosť vtedy prekročila aj vysielanie z pristátia Apollo 11 na Mesiaci. Cítil som obrovský rešpekt voči baníkom, ktorí dokázali vo fyzickom aj duševnom zdraví spolu prežiť takú dlhú dobu v hĺbke a tme malého banského krytu," vysvetľuje Roman Ondak.

„Nešlo mi však len o rozprávanie ich príbehu, ale o zachytenie, transfer a uchovanie istého časopriestorového úseku. Preto som repliku sondy Fenix 2, pomaľovanej farbami a motívmi čilskej národnej vlajky, nazval Časová kapsula. Sonda má tvar rakety, ale je jej opakom - je schránkou pre jedného človeka, zostupujúcou pod povrch zeme. Chcel som divákom priblížiť niečo veľmi vzdialené a fyzicky zhmotniť to, čo poznali len sprostredkovane," približuje autor.

Ondak vyrobil repliku kapsuly na Slovensku v reálnej mierke na základe technických plánov z Čile ako svoj objekt, ktorý je trojrozmerným odtlačkom skutočnej udalosti. Time Capsule reprezentuje historické súvislosti, mediálne vrstvy aj jednotlivé ľudské príbehy odvahy, viery, nádeje, ale aj sklamaní, ktoré zachránených čakali neskôr. Umeleckým dielom nie je len objekt samotný, ale aj idey, ktorých je nositeľom, a atmosféra, ktorú vytvorí. Súčasťou konceptuálneho diela sú aj individuálne zážitky samotných divákov v priestore inštalácie.

Dielo mohla SNG nadobudnúť vďaka daru Tatra banky.

Roman Ondak_Foto_Benoit Linero.jpg  Roman Ondak (*1966, Žilina)

Vo svojej tvorbe pracuje s fenoménom času a s konceptuálnymi posunmi faktov a kontextov do originálnych situácií, často nenápadne a na nečakaných miestach. Akýkoľvek predmet či udalosť sa môže stať súčasťou jeho umeleckej výpovede. Minimálnymi možnými prostriedkami provokuje hru s pozornosťou, intelektom a emóciami divákov, keď pravdivé udalosti premieňa na nové skutočnosti. Ondakovo konceptuálne umenie pracuje s ľudskou túžbou po skrytých zázrakoch a umožňuje jej prekvapivé napĺňanie.

Počas svojej kariéry sa autor zúčastnil prestížnych medzinárodných prehliadok umenia documenta 13 v Kasseli (2012) a 50. a 54. bienále v Benátkach (2003 a 2011), kde v roku 2009 vystavoval aj samostatne v Pavilóne Českej a Slovenskej republiky. V roku 2018 získal za svoj umelecký prínos prestížne ocenenie Lovis Corinth Award v Nemecku. O jeho tvorbe vyšlo množstvo článkov, esejí, textov vo výstavných katalógoch, vedeckých textov a viacero monografických publikácií, predovšetkým v anglickom jazyku. Spolupracoval s mnohými významnými galériami, kurátormi a kurátorkami. Jeho diela sú zastúpené v najprestížnejších svetových inštitúciách a zbierkach. Samostatne vystavoval napríklad v Kunstverein v Kolíne nad Rýnom, v Tate Modern v Londýne, v MoMA v New Yorku a na 53. benátskom Bienále. Žije a tvorí v Bratislave.

V závislosti od vývoja epidemiologickej situácie budú pripravené rôzne sprievodné programy pre verejnosť, o ktorých budeme priebežne informovať na www.sng.sk.

 
 
 

Kontakt Facebook Youtube Mapa stránky
Vyhlásenie o prístupnosti Správca obsahu Technický prevádzkovateľ
Slovenská národná galéria © 2021  
Powered by Cyclone3 of Comsultia
Newsletter